Vymazání cookies a přesměrování...

Tato stránka používá soubory cookie. Nesouhlasem můžete blokovat nepodstatné a neznámé soubory cookie, ale může to způsobit nefunkčnost některých funkcí stránek.

OK Nesouhlasím

Slovník pojmů

Webová stránka je dokument, který je možné pomocí webového prohlížeče zobrazit na monitoru počítače či displeji mobilního přístroje. Webové stránky jsou obvykle poskytované v rámci World Wide Webu. Informace jsou prezentovány ve formě hypertextu, který je vytvořen použitím značek HTML nebo XHTML. Stránky se skládají z textu, multimediálních dat (obrázky, videa, zvuky,…) a odkazů, které umožňují přechod na další webové stránky. 
Úspěšnost webových stránek záleží nejen na kvalitě technického a grafického zpracování, obsahu webu nebo aktuálnosti informací, ale také na síti kontaktů, které webové stránky sdružují. Čím více je webová stránka oblíbena na jiných webových stránkách, které na ni odkazují, tím lépe je web hodnocen vyhledávači a zařazován na vyšší pozice ve fulltextovém vyhledávání. Odborné zpracování či přepracování webových stránek je komerční služba, kterou nabízejí četné firmy.

Internetová doména je jednoznačný název webových stránek, které jsou dostupné na internetu. Příkladem doménového jména je www.domena.com, nebo www.coumes.cz.

FTP (anglicky File Transfer Protocol) je v IT slovníku protokol pro přenos souborů mezi počítači pomocí počítačové sítě nebo internetu. Jeho podpora je součástí webových prohlížečů nebo specializovaných programů (tzv. FTP klientů). Nejčastější užití ftp přenosů jsou správa účtů internetových stránek a sdílení dat (často hudba, videa, vlastní tvorba, …).

Systém pro správu obsahu (CMS z anglického content management system) je software zajišťující správu dokumentů, nejčastěji webovéh oobsahu. V dnešní době se jako CMS zpravidla chápou webové aplikace, někdy s případným doplňkovým programovým vybavením u klienta.
Pro CMS se někdy používají i oborově podobné termíny redakční či publikační systém.

Dynamická webová stránka je druh webové stránky, jejíž obsah byl vygenerován aktuálními informacemi pro každé individuální zobrazení. Nejedná se o statickou webovou stránku, neboť její obsah se mění v závislosti na čase (např. blog), uživateli (např. přihlášení uživatele pomocí session), uživatelské interakci (např. online počítačová hra), kontextu (např. přizpůsobení pomocí parametrů) nebo jakékoli kombinaci předchozího.

HyperText Markup Language, označovaný zkratkou HTML, je značkovací jazyk pro hypertext. Je hlavním z jazyků pro vytváření webových stránek, který umožňuje publikaci dokumentů na Internetu.

Webhosting je pronájem prostoru pro webové stránky na cizím serveru. Pronajímatel serveru bývá označován jako poskytovatel webhostingu (webového prostoru).
Díky webhostingu si můžete své webové stránky umístit na internet, aniž byste museli mít vlastní server. Ceny za webhosting se pohybují od pár Kč až po několik tisíc Kč za měsíc. Existuje i bezplatná varianta, tzv. freehosting. Freehosting obvykle nezahrnuje žádné záruky ohledně funkčnosti, má omezenou technickou podporu. Často je s freehostingem spojeno umisťování reklamy na stránkách.
Webhosting je pouze samotné umístění stránek na serveru poskytovatele. Aby se uživatelé internetu ke stránkám dostali, je potřeba mít zaregistrovánu doménu (např. s názvem společnosti). Alternativně lze u některých firem zdarma využít domény 3. řádu, například vasejmeno.poskytovatel.cz.
Součástí webhostingových služeb jsou většinou také e-mailové schránky s antispamovými a antivirovými filtry, stahování pošty do poštovního klienta protokolem POP3, odesílání pošty protokolem SMTP.

SEO je metodika vytváření a upravování webových stránek takovým způsobem, aby jejich forma a obsah byly vhodné pro automatizované zpracování v internetových vyhledávačích. Cílem pak je získat ve výsledku hledání ve vyhledávačích, které odpovídá obsahu, pro danou webovou stránku vyšší pozici a tím četnější a zároveň cílené návštěvníky.

Webdesign je mezioborová disciplína, která využívá poznatky vizuální komunikace, interakčního designu, psychologie (především ovlivňování a rozhodování lidí), marketingu, brandingu, copywritingu, gamifikace a dalších oborů. Cílem webdesignu je vytvořit funkční webové stránky nebo webové aplikace. Cílem webu je přinášet majiteli užitek, nejčastěji finanční. Tomu by měla být podřízena snaha webdesignera - vydělat majiteli peníze - v první řadě tak, aby se vrátily náklady spojené s tvorbou webu a následně aby web vytvořil zisk. Zisk je nejzásadnějším kritériem kvality webových stránek.

WYSIWYG je akronym anglické věty „What you see is what you get“, česky „co vidíš, to dostaneš“. Tato zkratka označuje způsob editace dokumentů v počítači, při kterém je verze zobrazená na obrazovce vzhledově totožná s výslednou verzí dokumentu. Nejčastěji se jako WYSIWYG označují některé textové procesory, ve kterých se editovaný text zobrazuje tak, jak bude vytištěn na papír. Kvůli obtížnosti tohoto úkolu dochází ovšem často k drobným chybám, kdy uživatel „nedostane, co vidí“. Příkladem editorů pracujících v režimu WYSIWYG je např. Microsoft Word či OpenOffice.org Writer, nebo WYSIWYG editory WWW stránek.

Anketa

Jste spokojeni s redakčním systémem vašich stránek?

Zasílání novinek

/cs/presmeruj/slider?i=1

Profesionální redakční systém

od IT expertů

NOVÁ ROZŠÍŘENÁ VERZE 2017

Profesionální redakční systém CouMeS. Umožňuje jednoduše a rychle vytvořit profesionální prezentaci s celou řadou možností integrovaných voleb. Vše je integrováno a propojeno do jednoho celku. Bezpečnost před neoprávněným zásahem do obsahu nebo ochrana před napadením je řešena bezobslužně.